Najdłuższy na świecie podmorski tunel połączy Helsinki i Tallin
Ministrowie transportu Finlandii i Estonii podpisali umowÄ™ o budowie tunelu miÄ™dzy Helsinkami i Tallinem. Zawarta umowa jest konsekwencjÄ… listu intencyjnego w tej sprawie, podpisanego przez burmistrzów obu miast w marcu 2008 roku.
Obecnie Helsinki i Tallin poÅ‚Ä…czone sÄ… przeprawÄ… promowÄ… przez ZatokÄ™ FiÅ„skÄ…, z której w 2014 roku skorzystaÅ‚o 8 milionów osób. Planowany tunel podmorski ma zmniejszyć aktualny czas podróży pomiÄ™dzy stolicami z dwóch do póÅ‚ godziny i w naturalny sposób utworzyć transgranicznÄ… metropoliÄ™, która już okreÅ›lana jest nazwÄ… „Talsinki”. Budowa bÄ™dzie mieć ogromny wpÅ‚yw na życie 1,5 mln osób, które zamieszkujÄ… obie stolice oraz obszary aglomeracji.
Prognozowana długość połączenia kolejowego ze stacji Pasila w Helsinkach do stacji Ulemiste w Tallinie to około 80 km, z czego 50 km będzie przebiegało pod wodą.
Tunel jest elementem projektu Rail Baltica, czyli trasy kolejowej prowadzącej z Finlandii przez kraje nadbałtyckie do Polski i Europy Środkowej. Koszt budowy tunelu szacowany jest na od 9 do 13 mld euro. Spodziewana cena biletu w jedną stronę to 36 euro. Rozpoczęcie funkcjonowania tunelu planowane jest najwcześniej na 2030 rok.
ŹródÅ‚o: www.finlandtimes.fi
Zdjęcie: Sakke Somerma/VisitHelsinki.fi